Kunpa olisin tämän tiennyt…

Usein asiakkaat kertovat keskustelleensa äidin, siskon tai muun sukulaisensa kanssa naisen terveyteen liittyvistä asioista ja on tullut vastaan tietoa samankaltaisista kokemuksista, oireista ja sairauksistakin. Tunne on usein – “Kunpa olisin tämän tiennyt..”                                                                          Aiemmin on ollut enemmän vallallaan  ajatus, että esimerkiksi laskeuma ja virtsankarkailu kuuluvat synnyttäneen tai ikääntyvän naisen elämään. Onneksi näin ei tarvitse ajatella enää, kun tietoa on enemmän ja ajatukset ovat muuttuneet – kuntoutuksen keinoja on paljon. Tämän päivän nainen: JAA tietoa, se auttaa seuraavaa polvea tekemään asiat taas hieman paremmin 😊

Sillä on kuitenkin merkitystä kuinka tietoa jaetaan – katastrofi vs. ennaltaehkäisevä ajattelu. 

Tietynlaisia oletuksia ja “meidän suvussa on aina”-tyyppisiä totuutena pidettyjä asioita kyllä siirretään valitettavan pitkällekin sukupolvelta toiselle. Jonkun suvun naiset eivät esimerkiksi legendan mukaan pysty imettämään, synnyttämään alateitse tai ovat kaikki kärsineet synnytyksen jälkeisestä masennuksesta – tämä tieto on kohtuuton painolasti ensimmäistään odottavalle äidille. Tämän tyyppisiä toteamuksia toivomme nykytiedon valossa hillittävän, ne nimittäin ovat helposti itseään toteuttavia ennusteita. Tänä päivänä tiedämme paljon siitä, mitä on tehtävissä esimerkiksi onnistuneen imetyksen eteen, ja vielä hyvinkin hiljattain (ja valitettavasti vielä 2010-luvullakin toki) väärää tietoa on jaettu aivan terveydenhuollon ammattilaisiltakin. 

Odottava äiti tai hiljattain synnyttänyt on hyvin herkässä tilassa emotionaalisesti, ja vastaanottaa tämänkaltaisia toteamuksia helposti kyseenalaistamatta. Ensimmäinenkin vastoinkäyminen tuo esille ajatukset, että “olen sukuni naisia, en minäkään pysty tähän, kun  ei äitini/mummoni/tätini!”.

Keskustelemme toisinaan naisten kanssa vastaanotolla heidän pulmistaan ja syistä, jotka ovat johtaneet niihin. Pääsääntöisesti arvuuttelu ja jossittelu on turhaa, mutta ymmärrämme hyvin mielipahan ja turhautumisen tilanteessa, jossa kaikki on tehty mahdollisimman oikein, ja äiti kärsii silti esimerkiksi suorien vatsalihasten erkaumasta tai laskeumasta synnytyksen jälkeen. Äiti on saattanut ottaa asioista selvää etukäteen, jumpata juuri sopivasti (lagom – ei liikaa eikä liian vähän) sekä hoidattaa kehoaan ja itseään säännöllisesti raskausaikana. Esimerkiksi suorien vatsalihasten erkauman spontaaniin palautumattomuuteen  liittyy tutkitusti  kudostyyppi.  Suurikokoinen vauva, monikkoraskaus sekä suuri määrä lapsivettä ovat asioita, joihin emme voi itse vaikuttaa ja ne saattavat vaikuttaa erkauman palautumiseen. Näissä keskusteluissa pohdimme usein sitä, miten paljon hankalampi tilanne saattaisi olla, jos näillä korteilla olisikin tehnyt toisin? On nimittäin monta muutakin riskitekijää, joihin vaikuttaminen on täysin mahdollista, näistä mainittakoon ylipaino, liikkumattomuus sekä liian kuormittava liikunta raskausaikana. Äidillä saattaa tietämättään olla sukutaipumusta saada laskeuma, milloin ennaltaehkäisy on luonnollisesti hankalampaa (muttei mahdotonta!). Oikeanlainen liikunta ja kuormitus, hengitys ja ryhdin hakeminen tasapainoisesti raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen voivat suuresti helpottaa oireita ja oloa, jopa vähentää koko paineen tunnetta lantionpohjassa.                                                                                                          Mikäli sinä kärsit esimerkiksi joistain edellä mainituista, oletko keskustellut äitisi, mummosi, tätisi kanssa, onko heillä ollut samoja oireita? On hyvä huomioida, ettei vielä kovinkaan monta vuotta sitten tunnettu yleisesti mm. suorien vatsalihasten erkauman kuntoutusta, ja moni tuore isoäiti hakeutuukin tänä päivänä äitiysfysioterapiaan omien tyttäriensä suosituksesta. Onneksi tässä ei ole parasta ennen-päivää, ja pitkienkin aikojen jälkeen on fysioterapia hyvin vaikuttavaa! Fysioterapian saralla mennään koko ajan ennaltaehkäisevään suuntaan ja naiset hakeutuvat vastaanotolle jo esimerkiksi odotusaikana oppiakseen lantionpohjan toiminnasta ja tukeakseen palautumistaan sopivan harjoittelun avulla jo raskauden aikana. Tästä kerromme lisää tulevissa julkaisuissa. 🙂

“Jos sinua pyydetään luettelemaan rakkaimmat asiat elämässäsi, kuinka pitkälle pääset listallasi ennen kuin nimeät itsesi?”

Sara & Sonja

Like
4

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *