Yhdyntäkipu ja lantionpohjan fysioterapia: tavoitteena nautinnollinen seksi

“Synnytys meni hyvin ja raskauskin oli tuki – ja liikuntaelimistön kannalta helppo. Miksi yhdyntä alkoi tuntua epämukavalta? Aluksi mietin että se on ohi menevää jahka synnytyksestä vierähtää vielä tovi. Pian huomasin, että sopivia asentovaihtoehtoja oli pari, joissa yhdyntä oli mukavaa. Syväpenetraatio oli suurta myrkkyä. Kipu tai joskus ‘vain’ epämiellyttävä tunne tuntui syvällä ja yhdynnän jälkeen joskus tunne jäi alavatsalle. Haluni menivät ja seksikerrat vähenivät, koska tiesin jo etukäteen että siitä koituisi vain paha mieli ja parisuhdetta lähentävästä tekijästä oli tullut luotaantyöntävä.

Lantionpohjan fysioterapiassa selvisi toiminnallisessa sisätutkimuksessa, etten saanut emättimen etuseinämään kontaktia – tutkimus tehtiin koukkuselinmakuulla sekä seisten. Löysimme keinon kyllä, mutta hitsi, että se oli aluksi vaikeaa. Etuseinä oli raskas ja hieman raskaan tuntuinen pystyasennossa ollessa, olin vain tottunut siihen. Kävimme myös hyödyllisen keskustelun seksiasennoista ja vaihtoehdoista, joissa penetraatio ei olisi syvä ja näin ollen yhdynnät voisivat sujua kivutta, jotta pääsisin jännityksestäni eroon ja voisimme nauttia yhdessä. Kävin fysioterapeutin kehotuksesta gynekologin vastaanotolla, sillä oli hyvä varmistaa ettei kyseessä ole mitään muuta kivun aiheuttajaa kuten tulehdukset, myooma jne.

 

Lisäksi huomio oli pallean toiminnassa ja kehoni kannattelussa. Pallea käytännössä makasi keskivartalon päällä ja ryhtini painui kasaan.

Siis kolme seikkaa, joihin tulisi vaikuttaa – lantionpohja, pallean työskentely ja kehoni sisäisen kannattelun vahvistaminen. Mietin, ettei se ole paha rasti ja helpotus syntyi oikeastaan jo siitä, että tuntemani kipu pystyttiin provosoimaan vastaanotolla ja tiesin että voin vaikuttaa siihen itse 😊👏

Lantionpohjan harjoittelu alkoi asennoissa, joissa painetta etuosan rakenteisiin oli mahdollisimman vähän sekä mielikuvia käyttäen etuseinämän tuen vahvistuksessa. Mukaan otettiin lantionpohjan painetta keventämään, palleaa vahvistamaan ja kehon kannattelua tukemaan hypopressive- tekniikka aluksi helpoissa, mutta tilannetta tukevissa asennoissa.

Aikaa kului puolisen vuotta ja harjoittelu eteni lantionpohjan tunnistusharjoitteista perusvoimiin ja lopulta toiminnalliseen treeniin käsi kädessä huolellisen rentouttelun kanssa. Opin fysioterapiassa myös itse, kuinka pystyin omin käsin kiputunteen aiheuttamaa jännitystä lantionpohjallani rentouttamaan.

Tänä aikana tutustuin perinpohjaisesti lantionpohjaani, arvostukseni nousi tätä pientä ja tärkeää kehoni osaa kohtaan hurjasti! Tunnen oloni taas valtiattareksi seksin aikana ja nautin siitä että kumppanini lisäksi tiedän myös itse että jokainen kerta on sitä myös minulle. ♥”

Vastaavanlaista tilannetta voi esiintyä, vaikka kyseessä ei olisi mikään emättimen alueen laskeumista. On tärkeää tunnistaa lantionpohjan erialueet ja vieläpä kerrokset. Erilaiset asennot auttavat hahmottamaan eri alueet ja tehostetta niihin saa mm. mielikuvien ja manuaalisen ohjauksen kautta.

Peili on mainio apuväline osana lantionpohjan hoitoa/harjoittelua – visuaalinen palaute etenkin alkuvaiheen harjoittelussa auttaa sinua hahmottamaan kuinka supistan/rentoutan lantionpohjan.

Yhdyntäkipuja voi esiintyä myös ilman aiempia raskauksia ja synnytyksiä, joillakin nuorilla naisilla sitä on esiintynyt koko seksuaalihistorian ajan. Tällöin lantionpohjan fysioterapiassa lähdemme selvittämään mahdollista lantionpohjan lihasten ylijännitystilaa, löytyykö syy sieltä vai kenties jostain aivan muualta. On tärkeää kartoittaa limakalvojen kunto ja mahdolliset tulehduskierteet, joita taustalla voi olla, sekä miettiä psykofyysistä kokonaisuutta osana seksuaalisuutta. Kuinka monta kertaa yhdyntään suostutaan kivusta huolimatta, miellyttääkseen kumppania? Miten koko seksuaali-identiteetti koetaan, jos taustalla on lähes pelkästään enemmän tai vähemmän kivuliaita kokemuksia?

Jos kärsit yhdyntää estävästä/rajoittavasta yhdyntäkivusta suosittelemme ensin käyntiä gynekologin vastaanotolla, jossa kartoitetaan tilanne kokonaisvaltaisesti ja poissuljetaan mm. tulehdukset yhdyntäkivunaiheuttajana.

Ota kipu haltuun ♥

“Jos sinua pyydetään luettelemaan rakkaimmat asiat elämässäsi, kuinka pitkälle pääset listallasi ennen kuin nimeät itsesi?”

Sara & Sonja

Avainsanat: lantionpohjan fysioterapia, yhdyntäkipu, yhdyntä, nautinto, seksuaalisuus, seksuaaliterveys

Like
4

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *