”Näkyyks läikkää?” – Nuorten naisten virtsankarkailu on yleisempää kuin kuvittelit

Monet mieltävät meidät vahvasti äitiysfysioterapeuteiksi, mitä toki olemme myös, mutta hoidamme naisten- ja lantionpohjan terveyttä paljon laajemmaltikin. Nuorten, synnyttämättömien naisten vaivat ovat erittäin kiinnostava ja mielestämme alihoidettu osa-alue, jota tuomme tässä esille.

“AIHE ON TABU”

Lajista hieman riippuen virtsankarkailua, tunnetta virtsaamisen tarpeesta urheilun aikana (vaikka rakko lähes tyhjä) ja lantionpohjan kiputiloja on todella merkittävällä osalla nuorista naisista. Eri lähteiden mukaan virtsankarkailua esiintyy noin 15-80%:lla nuorista, normaalipainoisista, urheilullisista naisista esimerkiksi lentopallon, luistelun, voimistelijoiden (erityisesti trampoliinivoimistelu) ja tanssijoiden parissa. Aihe on erittäin suuri tabu joidenkin keskuudessa, ja kun kyseessä on herkässä iässä oleva nuori, voi häpeä olla liian suuri puhua vaivoista kenellekään. Olemme haastatelleet asiakkaitamme, ystäviämme ja tuttaviamme, jotka ovat kertoneet virtsankarkailusta nuorena em. lajeja harrastaneena. On huomioitavaa, että virtsankarkailu nuorella iällä lisää riskiä lantionpohjan muihin toimintahäiriöihin ja kyseisen vaivan pahenemiseen tulevaisuudessa raskauksien ja synnytysten jälkeen, joten ilmiöön olisi puututtava jo nuorena.

Mistä on kyse? Miksi niin monilla nuorilla naisilla karkaa virtsa? Syyt eivät ole tutkimusten mukaan yksiselitteiset tässäkään asiassa, mutta hypoteesejä on esimerkiksi geneettisestä taipumuksesta ja sidekudostyypistä; monesti esimerkiksi tanssin ja voimistelun pariin hakeutuvat luonnostaan hieman yliliikkuvat tytöt, jotka venyvät helposti ja liikkuvuus pysyy hyvänä vähäiselläkin liikkuvuusharjoittelulla. Heillä sidekudostyyppi on todennäköisesti löyhää koko kehossa, myös lantionpohjan rakenteissa, ja tämä yhdistettynä asian tiedostamattomuuteen ja syvän tuen harjoittelun puutteeseen sekä kovaan vatsaontelon painetta lisäävään harjoitteluun on lopputuloksena riski virtsan karkaamiselle merkittävä. Toisinaan hormonaaliset muutokset ja kuukautiskierron eri vaiheet voivat provosoida oireita. 

Monet ovat huomanneet, ettei karkailua tapahdu aina, ja joskus melko täydelläkin rakolla pystyy pomppimaan ilman lirahduksia, kun taas toisina päivinä vahinkoja sattuu, vaikka vessassa olisi juuri käyty. Ovulaation tai kuukautisten aikaan sekä näiden päivien ympärillä monilla vaiva pahentuu ja hallinta on vaikeampaa, ja näihin haastavampiin päiviin voi esimerkiksi kuukuppi olla yksi ulkoinen tuki ja helpotus, kunnes hallintaa on saatu omalla harjoittelulla riittävälle tasolle.

Mielestämme ammattitaitoiseen ja tavoitteelliseen valmennukseen voisi olla todella suureksi eduksi, jos valmentaja tietäisi nuoren kuukautiskierron vaiheet. Haastavampiin päiviin voisi suunnitella kevyempää kehonhuoltoa äärimmäisten ponnistusten sijaan, syklisyys järkevässä harjoittelussa on kuitenkin tärkeää.  Samalla nuori oppisi itse kuuntelemaan omaa kehoaan ja pitämään kirjaa kuukautiskierrostaan ja huomaamaan myös, mikäli siinä tapahtuu muutoksia.  

KYVYTTÖMYYS RENTOUTTAA, MITÄ HAITTAA SIITÄ ON?

Balettitanssjoilla, voimistelijoilla ja luistelijoilla on yhteistä silmiinpistävän hyvän ryhdin hakeminen ja pinnallisesti coren hallinta, ja puhumme opitusta strategiamallista tai opitusta lihasten rekrytoitumisjärjestyksestä. Erittäin kovaan keskivartalon harjoitteluun ja jopa yliojennetun ryhdin jatkuvaan hakemiseen yhdistyy kasvanut riski lantionpohjan lihasten ylijännittyneestä tilasta – kyvyttömyydestä rentouttaa lihakset täysin ja tietoisesti. Mitä siitä on sitten haittaa? Eivätkö lantionpohjan lihakset ole silloin nimenomaan kovassa kunnossa, jos ne ovat vähän koko ajan töissä? Tämän voimme avata yksinkertaistetusti menemättä syvemmälle lihassolutasolle, että ei, lihakset eivät ole silloin hyvässä kunnossa. Oli kyse mistä tahansa lihasryhmästä ja lihasvoimaharjoittelun fysiologiasta, lihas kasvaa levossa, ja toimiva lihas on kykenevä supistumaan ja rentoutumaan, ja ero näiden välillä on mahdollisimman suuri käyttäen koko potentiaalinsa. Voit kokeilla myös tätä esimerkiksi tyhjän vesilasin kanssa, jonka kantaminen lähtökohtaisesti kenelle tahansa terveelle henkilölle on kevyttä lihasvoimaharjoittelua. Nosta kätesi vartalon eteen ja pidä tyhjää vesilasia kädessäsi 10 sekuntia, se ei tunnu miltään. Pidä minuutti, se ei vieläkään tunnu kovin paljon, mutta kokeile tunti. Päivä. Viikko. Lasi on hyvin nopeasti ylivoimaisen painava, etkä halua pitää sitä enää sekuntiakaan. Lisää siihen yllättävä 10 kg:n paino, etkä kykene hallitsemaan kättäsi, sillä lihasvoimasi ei todellakaan enää riitä siihen. Avaako tämä esimerkki, mitä jatkuva jännitys voi aiheuttaa lantionpohjalle? Jatkuvaan jännitykseen tottuu eikä sitä monesti tiedosta, mutta silloin yllättävä horjahdus, nauraminen, hyppiminen, liukastuminen tai muu vastaava vatsaontelon painetta lisäävä voi aiheuttaa virtsankarkailua ja kiusalllisia tilanteita.

Haastatteluissamme tuli monilta esille suurimpana ongelmana se, ettei asiasta voinut puhua, koska aivan liian kiusallista. Monilla oli kokemus, ettei valmentaja ollut sanonut koskaan lantionpohjasta sanaakaan vuosien aikana, riippumatta valmentajan koulutuksesta (kuten esimerkiksi fysioterapeutin koulutus lajin osaamisen lisäksi). Tästä olemme tietenkin ammattimme puolesta surullisia, sillä koemme fysioterapeutit yleisesti melko avoimiksi puhumaan ihmiskehon toiminnasta ja toivoisimme perehtyneisyyttä aiheeseen kaikilta, jotka nuorten kanssa tekevät töitä. Virtsankarkailun laajuus on niin suurta, että lähtökohtaisesti niin sanotuissa riskilajeissa jokaisessa ryhmässä on joku tai joitain, joilla esiintyy virtsankarkailua,  ja joissain ryhmissä jopa suurimmalla osalla tytöistä. Tästä pitää pystyä puhua vuonna 2019, aihe ei todellakaan saa enää olla liian kiusallinen.  Jotkut kertoivat puhuneensa muille tytöille harjoituksissa, ja tyttöjen jopa tukevan toisiaan ja kysyvänsä supattaen toisiltaan ”näkyykö läikkää?”, eli onko jumppatrikoissa jo näkyvä määrä virtsaa. Kisajännitys saattoi olla pahinta lantionpohjan hallinnalle, ja toisinaan kiusallisimmat karkailut tapahtuivat juuri pahimpina hetkinä kilpailuissa, mikä saattoi olla syynä jopa lajin lopettamiselle.

“SE NYT KUULUU ASIAAN”

 Joidenkin kokemus oli, että virtsankarkailu oli valmentajan myötä ainakin kertaluonteisesti mainittu, mutta väärin normalisoivalla tavalla – ”se nyt kuuluu asiaan”. Surullisimpia kuulemiamme tarinoita on lajin lopettamiseen liittyen, kun muuten menestyvä ja lajista pitävä nuori ei ole saanut apua liian kiusalliseen vaivaansa eikä ole halunnut enää jatkaa vaivan pahentuessa vuosien ja harjoittelumäärien ja -kuormitusten myötä. Jotkut jopa kertoivat hakeneensa itse hyvin vaivaantuneina ja rohkeutta keränneinä apua lääkäristä, mutta saaneensa käsiinsä paperilappusen lantionpohjan harjoittelusta tai muuten vähättelevää kohtaamista. Synnyttämätön, mahdollisesti seksuaalisesti täysin kokematon nuori ei välttämättä tiedosta lantionpohjaansa juuri lainkaan, eikä paperista lukeminen ole tällöin millään tavalla informatiivista. (Lantionpohjan lihasharjoittelun lukeminen paperista ei ole kenellekään yksiselitteisesti helppoa!) Yksilöllinen ohjaus, mieluiten biopalautteen avulla, on toimiva tapa. Näin rentoutat, näin jännität, tämänkaltaisia määriä ja näissä asennoissa. Proggressiivisesti, lajiharjoittelua tukien, ja ehdottoman sensitiivisesti. Kokemuksemme mukaan esimerkiksi fysioterapeutin sisätutkimus tai emättimeen asetettava EMG-elektrodi eivät ole läheskään aina tarpeen, erityisesti jos nuorella ei ole kokemuksia esimerkiksi gynekologilla käynneistä ja ajatus tuntuu pelottavalta tai epämiellyttävältä. Esimerkiksi reaaliaikainen ultraäänikuvantaminen sensitiivisesti alavatsan kautta saattaa olla hyvin informatiivinen henkilölle itselleen, kun hän näkee näytöltä jännityksen ja rentouden eron sekä tuntee kehossaan, miten liike suoritetaan. On hyvä muistaa, että joidenkin tutkimusten mukaan yleisesti naisista joka kolmas tekee lantionpohjan supistuksen väärin, vaikka luulee hallitsevansa liikkeen oikein. Mielestämme tilanne on lähtökohtaisesti tutkittava jollain tavalla aina, jotta harjoittelussa voi edetä eteenpäin.

Kuulemiamme nuorten strategioita virtsankarkailulle oli monenlaisia, yhtenä graaveimmista esimerkeistä juomisen lopettaminen 4-5 tuntia ennen harjoittelua ja harjoitusten aikana, jottei rakossa fyysisesti olisi virtsaa, mitä karata. Toiset käyttivät yösiteitä pikkuhousuissaan, ja kokivat sen hankalaksi esimerkiksi tiukkojen trikoiden tai pienten shortsien kanssa, joita lajipukeutumiseen saattaa kuulua. Moni kertoi myös, että olisi ollut suureksi helpotukseksi kuulla teini-iässä, jolloin lähtökohtaisesti kaikki omaan kehoon liittyvä saattaa olla noloa ja kiusallista, että tätä on muillakin, jopa merkittävällä osalla lajitovereista, ja että ennen kaikkea asialle olisi tehtävissä paljonkin. Sen sijaan häpeän tunne on saattanut seurata elämässä myös seksuaalisuuden puolelle, ja kokemus oman kehon hallitsemattomuudesta ja kyvyttömyydestä hallita omaa rakkoa esimerkiksi pomppiessa jatkuu läpi aikuisuuden, mikäli asialle ei ole tehty mitään. Herätys asialle saattaa tulla uudelleen raskauksien ja synnytysten myötä, milloin tilanne saattaa eskaloitua ja virtsankarkailu pahentua entisestään.

 Tästä haluasimme nyt herättää kaikki puhumaan nuorille;

VANHEMMAT: Jos nuori haluaa yllättäen lopettaa lajin tai välttelee joitain harjoituksia (esimerkiksi hyppytreenejä, mikäli etukäteen tiedossa), ota asia esille. Vaikka teillä olisi kuinka hyvä keskusteluyhteys muuten, tämä saattaa olla aihe, jota nuori ei kehtaa tuoda esille. Muistetaan, että hän saattaa luulla, ettei kukaan muu nuori maailmassa kärsi asiasta, ja googlatessaan yksinään asiaa hän on löytänyt lähinnä artikkeleita synnyttäneistä, ylipainoisista ja ikääntyneistä naisista, eikä ymmärrä, miksi hänellä on sama vaiva. Hän saattaa kokea, että hänessä on pahasti jotain vialla, kun hänen lantionpohja toimii samalla tavalla kuin esimerkiksi useamman synnytyksen läpikäyneellä, liikkumattomalla ja ylipainoisella, ja kokee sen myöntämisen ja avun hakemisen liian noloksi.

VALMENTAJAT: Puhukaa, kysykää, kouluttautukaa lisää aiheesta (tulemme kouluttamaan aiheesta enemmän kuin mielellämme!), tiedostakaa ongelma, tunnistakaa riskiryhmä. Käyvätkö jotkut tytöt aina juuri ennen treenejä ja jopa treenien aikana vessassa? Huomaatteko joidenkin välttelevän säännöllisesti esimerkiksi hyppytreenejä jollain tekosyyllä? Lantionpohjaa ja kehonhallintaa vahvistava oheisharjoittelu tukee muutenkin nuorta ja vähentää loukkaantumisriskiä, joten oppiessanne aiheesta tarpeeksi, ottakaa se normaaliksi osaksi lajioheisia. Teillä on suuri vastuu nuorten hyvinvoinnista ja te voitte olla juuri ne henkilöt, joiden kanssa nuori mieluiten puhuu ja kysyy lisää tarvittaessa.

LÄÄKÄRIT/TERVEYDENHOITAJAT YM.: Verkostoitukaa, selvittäkää alueellanne toimivat lantionpohjan fysioterapeutit, ketkä osaavat auttaa. Emme voi korostaa liikaa, että ohje ”netissä on paljon hyviä ohjeita” tai käteen annettu paperilappunen ei ratkaise asiaa, valitettavasti jopa päinvastoin. Moni kertoi kokemuksensa olleen, ettei asialle varmaan voi mitään tehdä, kun lääkärikään ei osannut auttaa. On ollut jo iso ponnistus tulla vastaanotolle ja jos apua tai ohjausta avun pariin ei ole saatu, saattaa asia jäädä tähän ja vaikuttaa pitkälle nuoren ja myöhemmin aikuisen elämään. 

TE NUORET ITSE: Asia on paljon yleisempää, kuin ajattelet. Muutkin ovat kokeneet samaa, sinun kehosi ei ole viallinen, ja vaivaan on saatavissa helpotusta. Mieti, kenelle aikuiselle voisit puhua asiasta. Jos ja toivottavasti kun hakeudut avun pariin ja löydät keinoja lantionpohjan toiminnallisuuteen, kerro ystävillesi. Tee jonkun toisen elämästä helpompaa puhumalla siitä, ettei hänkään ole yksin pelkojen ja ajatustensa kanssa. Tukekaa siskot toisianne.

Heräsikö kiinnostus kuulla aiheesta lisää? Ota yhteyttä, tästä levitämme ilosanomaa niin mielellämme!

“Kaikkein salaisimmat kysymyksesi ovat yleensä niitä kaikkein yleisimpiä.”

Sara & Sonja

#pelvicangels #äidiltätyttärelle #naistenterveys #naistenhyvinvointi #fysioterapia #virtsankarkailu #nuoret #tytöt #baletti #voimistelu #luistelu #tanssijat #trampoliini #hyppiminen

Like
4

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *