Yläpää on lantionpohjan uhka ja mahdollisuus

Joskus tuntemusta lantionpohjaan täytyy hakea yllättävästäkin lähestymiskulmasta, ja kääntää ajatukset päälaelleen. Kuva: Sabrina Bqain

Suun alueella on vahva yhteys lantionpohjan lihaksistoon. Jännitykset purentalihaksissa, kaulalla ja kallonpohjassa voivat heijastua lantionpohjaan, ja joskus lantionpohjaa ei saada kunnolla rennoksi, ennen kuin “yläpää” on myös hoidettu. 

Toisinaan lantionpohjan lihasten löytyminen saattaa helpottua suulla tehtävien liikkeiden kautta, mikä saattaa hämmentää aluksi. Miten ihmeessä nämä liittyvät toisiinsa? 

Erityisesti raskaana olevilla suun ja kasvojen alueen rentouttaminen voi helpottaa suuresti lähestyvää synnytystä. Alatiesynnytyksessä olisi mahtavaa, mikäli kumppani, tukihenkilö ja/tai kätilö muistuttaisi pitämään hampaiden välissä tilaa ja kasvot mahdollisimman rentoina, jolloin myös lantionpohjan rentoutuminen on helpompaa ja synnytys etenee helpommin ja kivuttomammin. 

Lantionpohjan voi jakaa toiminnallisesti kolmeen osaan, ja näiden kaikkien osioiden löytyminen on yhteydessä lantionpohjan terveyteen. Yksinkertaistamme kuvauksen termein ‘etuosa’ eli virtsaputken suun ympäristö, ‘keskiosa’ eli emättimen alue ja ‘takaosa’ eli peräaukon alue. 

Peräaukon seudun aktivointi on monelle tuttua sosiaalisissa tilanteissa ilman pidätyksen muodossa, ja takaosassa lantionpohjaa sijaitseekin suurimmat lihasmassat. Monesti erityisesti etuosan aktivoiminen on haastavinta hahmottaa, koska lihasmassa ohenee merkittävästi lantionpohjan takaosaan verrattuna, alue on tärkeä virtsanpidätyksen ja emättimen etuseinämän tuen vuoksi hahmottaa. Etuosan maamerkkeinä toimivat häpyliitoksen alue, ja ehkä vielä tunnetumpi ja helpommin hahmotettavissa oleva klitoriksen näkyvää osan ympäröivä alue. Kyseisen alueen lihakset eivät tee varsinaista “imaisua ylös ja sisäänpäin” tai “hissi ylös”-tyyppistä liikettä, ja juuri näiden hyvin yleisten mielikuvien vuoksi, joita lantionpohjan harjoittelusta yleensä puhutaan, saattaa hahmottaminen olla hankalaa. Harjoitteluasennolla on usein suuri merkitys etuosan hahmottamisessa. Mielikuvana voisi toimia, että “kuvittele lempeästi nostavasi häpyliitosta kohti napaa” tai “- klitorista ylöspäin”. 

Ensimmäiseksi riittää, että tunnet alueella jotain. Pienikin värähdys on alku! Kokeile istuen pienessä etunojassa yhdistää tähän suun alueen liike painamalla yhtä aikaa kieltä suussasi kohti kitalakea – huomaatko värähdyksen paremmin etuosan alueella?

Huulilla tehtävä pusuttelu-liike saattaa helpottaa erityisesti emättimen alueen liikkeen löytymistä. Ajattele kerääväsi emättimen reunat yhteen ja nostavasi lempeästi koko emätintä ylös, voit yhtä aikaa pusutella ilmaan – tunnustele, mitä emättimessä tapahtuu? 

Voit kokeilla myös, miltä lantionpohjassa tuntuu vai tuntuuko mitään, kun painatkin kieltä suussa alaspäin kohti ala-etuhampaita tai kun rentoutat suun kokonaan, annat hampaiden välissä olla tilaa ja suun loksahtaa hieman auki.

#pelvicangels #äidiltätyttärelle #naistenterveys #naistenhyvinvointi #fysioterapia #lantionpohja #lantionpohjanlihakset #purentalihakset #lantionpohjanfysioterapia #äitiysfysioterapia 

“Kaikkein salaisimmat kysymyksesi ovat yleensä niitä kaikkein yleisimpiä”

Sara & Sonja

Like
7

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *