Miltä sen pitäisi tuntua?

Kuulemme usein asiakkailtamme perustelun, ettei  lantionpohjan harjoittaminen ole onnistunut tai ollut motivoivaa, vaikka tietävätkin sen olevan tärkeää. Enemmän keskustellessamme ja pureutuessamme syihin, selviää, ettei koko lantionpohjan hahmottaminen, tarkka sijainti ja tieto siitä, miltä harjoittelun tulisi tuntua, ole selvää. Tämä on enemmän kuin ymmärrettävä syy skipata harjoittelun aloitus. Miten sitoutua säännölliseen harjoitteluun, joka ei ole selkeää? Tuntuma on epäselvä, intensiteetti hukassa ja aika lailla koko aluekin mysteeri. Pyrimme tässä blogikirjoituksessa hieman avaamaan lantionpohjaa näkökulmasta, miltä ja missä sen kuuluisi tuntua. Toivottavasti tämä helpottaa sinua löytämään lantionpohjan lihakset, ja muistuttaa niin tärkeän lihasryhmän huomioimisesta ♥

Vastaanotolla monelle tulee yllätyksenä, että lantionpohja onkin melko moniosainen – johtuen alueen monista funktioista – ja sen harjoittaminen riittävällä tasolla vaatii enemmän kuin vain jonkin sen osan löytämisen ja kontaktin ja syy siihen miksei omatoiminen harjoittelu ole tuottanut tulosta saattaa ratketa jo sillä, ettei harjoittelu ole kohdistunut sitä vaativalle alueelle.

Lantionpohja sijaitsee luisen lantion pohjalla nimensä mukaisesti. Se osallistuu ahkerasti päivittäiseen elämäämme mm. tukien lantion elimiä – naisilla virtsarakkoa ja putkea, kohtua ja peräsuolta, minkä lisäksi se toimii virtsan, ilman ja ulosteen pidätyksessä sekä vastaanottaa paineita vatsa- ja rintaontelon kautta.

Miksi sitten jokaisen olisi hyvä tunnistaa oma lantionpohjansa? 

Lantionpohjan anatomian ja aktivaation sekä rentouden hahmotus on yhteydessä seksuaaliseen nautintoomme, synnytyksessä tietous ja asian parissa työskentely vähentää synnytysvaurioiden riskiä ja ennen kaikkea hyvä hahmotus helpottaa tarvittaessa reagointia, mikäli lantionpohjalle ilmenee tarvetta säännölliseen harjoitteluun. Oireeton ja hyvin toimiva lantionpohja ei vaadi jatkuvaa perusvoimaharjoittelua.

 Mistä kannattaa aloittaa?

Kartta – hahmottele lantiosi kartta

Valitsimme asennoksi neutraalin risti-istunnan. Siirrä hieman pakaroita sivuun ja tunnet selkeästi istuinkyhmyt lattiaa vasten oikealla ja vasemmalla. Tuo toinen käsi lantion etupuolelle, jossa tunnet häpyliitoksen häpukummun alla. Vie toinen käsi häntäluulle lantion takaosassa. Nyt sinulla on kontakti neljään lantion luiseen maamerkkiin, joiden väliin lantionpohja sijoittuu riippumattomaisesti. Kokeile kevyesti painaa häpy- ja häntäluuta kohti toisiaan ja tunnet kenties pienen jouston lantionpohjalla. 

Hahmota reaktiot lantionpohjalla

Irrota kädet lantiota. Tarkasta, että asentosi on lempeästi kannateltu. Voit kokeilla pääästää asentosi kasaan – mitä tapahtuu lantionpohjassa? Entä, kun korjaat asennon takaisin? 

Yskäise – mitä tapahtuu?

Hengitä sisään – tunnetko lantionpohjan myötäävän hieman alaspäin sisään hengittäessä (luonnollinen leposuunta)?

Edellä mainitut auttavat sinua alkuun hahmottamaan sijaintia ja reaktioita lantionpohjassa. 

Seuraavaksi pääset kuvien avustamana kokeilemaan miten lantionpohjan eri osia voidaan aktivoida, ja miltä rentoutus tuntuu 

Takaosa – tämän minä osaan

Lantionpohjan takaosassa sijaitsee peräaukon alue. Sosiaalista syistä pidätämme mm. ilmaa useita kertoja päivässä, ja tämä onkin usein helpoin alue lantionpohjaa tunnistaa ja aktivoida. 

Siirrä kädet vartalon taakse, jolloin paino siirtyy istuinkyhmyjen takapuolelle, säilytä kehon kannattelu. Ajattele lähentäväsi istuinkyhmyjä kohti toisiaan ja yhdessä ylös – tunnistatko supistuksen peräaukolla?

Rentouta: ajattelemalla istuinkyhmyjä alas ja loittonevan toisistaan.

Keskiosa – “pimppipusu”

Siirrä paino takaisin keskelle, jolloin istut istuinkyhmyjen päällä. 

Pidä purentalihakset rentona ja tee suun kautta pusutusliikettä – tunnetko huulten kaltaisen imaisun emättimellä? Jatka niin että pusutat ja tehostat supistusta yhtä aikaa keräämällä emättimen reunat yhteen ja nostamalla kevyesti sisään ja ylöspäin.

Kokeile myös lähentää häntäluuta ja häpyliitosta  kohti toisiaan ja yhdistä ajatus emättimen imaisusta sisään ylöspäin.

Rentouta: huulet ja emättimen alue/ajattele hypäliitoksen jä häntäluun loittonevan poispäin toisistaan. 

Etuosa – pieni on kaunista

Aseta kämmenet lattialle, jolloin olet pienessä etunojassa. Sinulla on jo kenteis muodostunut käsitys supistussuunnasta lantionpohjalla, kokeile aktivoida lantionpohjaa ja kuulostele missä supistus tuntuu tässä asennossa. 

Kokeile suun kautta – paina kieli kohti kitalakea – tunnistatko liikkeen lantionpohjan etuosassa? 

Suun kautta tekemäsi liikkeet ovat vastaavat kuin lantionpohjassa – pusuttelu tuottaa imaisun emättimelle ja kielen painaminen kitalakeen helpottaa emättimen etuseinämän nostetta ylös ja eteen. 

Rentouta: paina kieltä alahampaiden taakse tai mieti hetkeä kun virtsasuihku on alkamassa. 

Painonsiirrossa ideana on olla sen osan päällä lantionpohjaa, minne supistus halutaan tuottaa. 

#pelvicangels #äidiltätyttärelle #naistenterveys #naistenhyvinvointi #fysioterapia #lantionpohjantunnistus

“Kaikkein salaisimmat kysymyksesi ovat yleensä niitä kaikkein yleisimpiä”. 

Sara & Sonja

Like
5

2 thoughts on “Miltä sen pitäisi tuntua?”

Leave a Reply to Tarja Koukkula Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *