Pidä huolta silmistäsi

Tiestikö, että silmän lihakset tekevät erilaista lihastyötä lähelle ja kauas katsottaessa? Jatkuva lähelle katsominen, kuten läppärin ja erityisesti älypuhelimen runsas käyttö, häiritsevät tätä lihasepätasapainoa, ja saattavat aiheuttaa kirjaimellisesti ns. lihasjumia silmiin. Lihasjumilla silmissä on yhteys päänsärkyihin sekä kroonisiin niskakipuihin, erityisesti jos silmä ei tee normaalia sivusuuntaista liikettä aina sivulle katsottaessa, vaan ihminen jatkuvasti kääntää koko päätään. Silmät voivat helposti laiskistua ja jumittua, ja niille voikin olla silmille kohdennettu erityinen jumppa erittäin toimiva. Kiinnostavaa on, että vaikka kiinalaiseen kulttuuriin kuuluu perinteisesti pitkät työ- ja koulupäivät sekä paljon lukemista, on Kiinassa suhteessa vähemmän silmälaseja kuin esimerkiksi meillä Suomessa ja alla kuvatun kaltainen silmäjumppa  (lisäten muun muassa akupisteiden painantaa ym.variaatioita) ohjataan jo alakoulussa lapsille. 

Kokeile, onnistuuko tämä jumppa sinulta, ja suosittelemme kokeilemaan säännöllisesti, mitä vaikutuksia se saa aikaan! 

  1. Aloita räpyttelemällä silmiä hetken aikaa ja katso hetken aikaa kauas mahdollisimman rennosti. Rentouta kokoanaisuudessaan kasvot (kulmakarvojen väliin tilaa ja rentoutta, suussa hampaiden väliin tilaa ja purenta rennoksi) sekä hartiat.
  2. “Silmälihasvoimistelu”:  Liikuta silmiä (liikuttamatta päätä lainkaan!) mahdollisimman laajoille alueille, ensin vasemmalta oikealle, ylhäältä alas ja sitten viistosti ala-oikealta ylä-vasemmalle ja päinvastoin. Lopuksi pyöritä silmiä yhteen suuntaan ja sitten toiseen mahdollisimman laajalla ympyrällä. Toista kaikkia pareja muutamia kertoja (eli esimerkiksi yksi vasemmalta-oikealle suuntaava liike on yksi kerta).
  3. Tarkennusharjoitus: Vie käsivarsi eteen keskelle esimerkiksi kynä kädessä. Tarkenna katse tarkasti kynään, ja tuo kynää rauhassa niin lähelle silmiäsi, kuin pystyt ennen kuin fokus katoaa ja kynä alkaa näkyä kahtena, silloin loitonna taas kauemmas ja toista 4x. 

Jumpan lisäksi suosittelemme näyttöpäätetyössä ja paljon älypuhelinta käyttäville taukoa lähelle katsomisesta vähintään kolmesti tunnissa, jolloin katse suuntautuu mahdollisimman kauas levollisesti.

“Kaikkein salaisimmat kysymyksesi ovat yleensä niitä kaikkein yleisimpiä.”

Sara & Sonja

#pelvicangels #äidiltätyttärelle #naistenterveys #naistenhyvinvointi #fysioterapia #silmienterveys #näkö #silmäjumppa

Like
2

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *