Adore your core – miksei erkaumakuntoutus edisty?

Nimensä mukaisesti suorien vatsalihasten erkauma tarkoittaa sitä, että suorat vatsalihakset ovat erkaantuneet toisistaan, valkoinen jännesauma, linea alba, on venyttynyt ja haurastunut. Tämä aiheuttaa yksilöllisiä oireita, joista yleisimpiä ovat vaikeudet keskivartalon aktivoinnissa ja ryhdin ylläpitämisessä, selkäkivut, virtsanpidätysvaikeudet sekä kokemus, ettei vatsaa saa tiivistettyä. Monet saavat tällöin onnitteluita uudesta raskaudesta, mikä ei välttämättä tunnu kovin kivalta. Suorien vatsalihasten erkaumaa on myös synnyttämättömillä naisilla sekä miehillä ja lapsilla, joten pelkästään raskauden tuoma venytys vatsan seudulle ei ole ainoa aiheuttaja, eikä läheskään kaikille raskaana oleville jää synnytyksen jälkeen kuntoutettavaa suorien vatsalihasten erkaumaa. 

Keskivartalomme on paljon monimutkaisempi kokonaisuus kuin jako ns. “pinnallisiin” ja “syviin” vatsalihaksiin. Vartalon voikin ajatella tynnyrimäisenä kokonaisuutena, jossa tynnyrin katon muodostaa suuri hengityselimemme pallea, pohjan lantionpohja, ja seinämät ovat vatsan-, kylkien- ja selän alueen lihaksisto. Kaikilla tynnyrin osilla on enemmän tai vähemmän yhteyksiä toisiinsa lihaskalvojen eli faskioiden kautta, sekä toki esimerkiksi kerroksellisen muotonsa ja lihasten kiinnityskohtien kautta. Perinteinen ajatus siitä, mitkä ovat “syvät vatsalihakset”, ei ole myöskään aivan yksiselitteinen.

Mitkä siis on “syvät vatsalihakset” ja mitkä “pinnalliset”? Ja miten jako tehdään ylipäätään? Usein ajatellaan, että syvät vatsalihakset tukevat ryhtiä ja ovat lihassolutyypeiltään ns. hitaita lihassoluja, tarkoittaen, että ne aktivoituvat hitaammin ja ovat pitkäkestoisia voimantuotoltaan. Tarkemmin asiaa jälleen tutkittuna huomataan, että kaikissa vatsalihaksissa (suorat vatsalihakset, poikittainen vatsalihas sekä pinnallisemmat ja sisemmät vinot vatsalihakset) on sekä hitaita että nopeita lihassoluja tarkoittaen, että ne kaikki sekä osallistuvat mm.ryhdin kannatteluun että voimantuottoon ja vartalon liikkeisiin. Hämmentävää, eikö? Tämä myös haastaa erittäin suuren kriittisen katseen alle monet naisten lehtien “näin harjoitat syviä vatsalihaksiasi”, joista (uskallamme väittää) valtaosassa harjoitellaan useampia lihasryhmiä ja usein jopa enemmän suoria vatsalihaksia kuin perinteisesti “syvänä” pidettyä poikittaista vatsalihasta. Poikittainen vatsalihas osallistuu valkoisen jännesauman, linea alban, jännityksen tuottoon. Poikittaisen vatsalihaksen aktivointivaikeudet ovat jossain määrin tutkimuksissa olleet yhteyksissä muun muassa selkäkipuihin, mikä olisi sinänsä loogista. Se, että ihmiset löytäisivät tämän mystisen aktivoinnin naisten lehden ohjeita lukemalla, ei välttämättä onnistu lainkaan. Reaaliaikainen ultraäänikuvantaminen voi olla hyvä keino oppia omasta kehostaan, kuinka m. transversus abdominis juuri minulla aktivoituu, kuinka saan hengityksen yhdistettyä tähän ja miten tämä vaikuttaa valkoisen jännesauman toimintaani, vai vaikuttaako lainkaan?

Esimerkiksi ryhdin ja hengityksen, lantionpohjan, poikittaisen vatsalihaksen ja oikealla tavalla vinoja ja suoria vatsalihaksia kuormittaen ja erityisesti näiden kaikkien avulla linea albaan saadun optimaalisen jännitekyvyn kautta kuntoutetaan tämän päivän valossa suorien vatsalihasten erkaumaa. 

Synnytyksen jälkeen on luonnollista, yleistä ja asiaan kuuluvaa, että valkoinen jännesauma on hormonaalisesti pehmeä, voimantuotto ei vielä täysin palautunut ja tuntuma keskivartaloon voi olla hieman hukassa, ilman, että kyseessä on suorien vatsalihasten erkauma. Todellinen erkauma on toimintahäiriö, johon onneksi asiaan perehtyneen fysioterapeutin kanssa kuntoutus on hyvin vaikuttavaa, ja näitä kahta tilannetta ei tulisi sekoittaa toisiinsa, varsinkaan ammattilaisten. Kohtaamme liian usein vastaanotoillamme äitejä, jotka ovat saaneet jossain kuulla, että heillä on erkauma, tai toisaalta ettei sitä ole, ja tutkiessamme tilannetta toteamme tilanteen päinvastaiseksi. Liian usein myös olemme kuulleet, kuinka todellista toimintahäiriötä, suorien vatsalihasten erkaumaa, on vähätelty terveydenhuollon ammattilaisten sanomana, ja asiaa pidetty “muoti-ilmiönä”. Todelliseen erkauman tutkimiseen kuluu aikaa, ja siksi tilanteesta ei välttämättä saa hyvin selvyyttä ihan “pikaisella tsekkauksella”. Todellista suorien vatsalihasten erkaumaa ei myöskään kuntouteta etänä, ja tästä aiheesta suuresti arvostamamme kollega Heli Harsunen kirjoitti aiemmin.

Mikäli olet jo jonkin aikaa tehnyt harjoitteita ja yrittänyt edistää erkauman kuntoutumista, muttet ole saanut harjoitteille vastetta, voi syynä olla yksinkertaisesti se, että teet liikaa tai liian vähän. Harjoitteesi ovat liian kuormittavia tai toistomääräsi liian suuria eikä palautumista ehdi tapahtua, tai teet liian helppoja harjoitteita ja/tai liian pienillä toistomäärillä, jolloin proggresiivisuus puuttuu. 

Manuaalisille hoidoille on enemmän tai vähemmän aina tarvetta erkaumakuntoutuksessa, jolloin kireyksiä vähentämällä saadaan voimantuottoa parannettua koko tynnyrimäisessä systeemissämme, jota keskivartaloksikin kutsutaan. Kireyksien lisäksi haasteena kuntoutuksen edistymiselle saattaa olla arvet, kuten sektioarpi, jolloin arpikudos voi haitata tai jopa estää edistymisen ennen kuin arpea on manuaalisesti hoidettu elastisemmaksi. Syy voi piileä myös tekniikassa; et saa esimerkiksi oikeanlaista jännitettä luotua jännesaumaan, vaikka teet sinänsä oikeita asioita oikeilla määrillä. Ammattilaisen kanssa tekniikan hiominen on tällöin tarpeen. Erkauman kuntoutuminen ei ole myöskään senteistä ja millimetreistä kiinni; ethän juutu niiden mittaamiseen, vaan toiminnallisen keskivartalon hakemiseen.

Lopuksi on hyvä muistaa, että toisinaan syy sille, ettei erkaumatilanne tunnu edistyvän, johtuu siitä, ettei sinulla ole suorien vatsalihasten erkaumaa. Erkaumalle tyypillisiä oireita on monista muistakin syistä johtuen, ja saat varmuuden asiasta erkaumaan perehtyneeltä äitiysfysioterapeutilta.   

“Kaikkein salaisimmat kysymyksesi ovat yleensä niitä kaikkein yleisimpiä.”

Sara & Sonja

#pelvicangels #fysioterapia #äitiysfysioterapia #suorienvatsalihastenerkauma #erkauma #kuntoutus #diastasisrectiabdominis #diastaasi

Like
2

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *