Kireä yläpää, kipeä alapää

Olemme aiemmin kirjoittaneet purentalihaksiston ja lantionpohjan yhteydestä, mistä voi käydä lukemassa hieman teoriaa taustalta. Tässä kirjoituksessa keskitymme konkretiaan, miten purentalihaksistoa, kallonpohjaa ja alaleukaa voi rentouttaa ja siten ilahduttaa myös lantionpohjaansa. Tämä oli ylivoimaisesti kysytyin aihe blogikirjoitukselle kysellessämme some-kanavissamme toiveitanne. 

Syitä purentalihaksiston, kallonpohjan ja leukojen kireyksille on monia, mutta hyvin yleisesti stressi, näyttöpäätetyöskentely ja tottumus käyttää paljon älypuhelinta provosoivat sitä. Hampaiden narskuttelu voi olla myös yksi selittävä tekijä. 

Kireydet yläpäässä vaikuttavat alapäähän ja päinvastoin – tästä olemme tosiaan kirjoittaneet ennenkin, mutta aihe tuntuu silti siltä, ettei sitä voi liikaa tuoda esille. Ne vaikuttavat toisiinsa myös muutenkin; jos lantionpohjassa on kipua tai sen hallinta on epävarmaa arjessa, harvalla vaikutukset ovat vain paikallisia, eli kyllä ne vaikuttavat myös mieleen, mielialaan, itsetuntoon ja kehonkuvaan. Jos mieli on maassa, stressaa, ahdistaa tai pelottaa, ovat lantionpohjan lihakset usein todella kireinä ja voi olla vaikeksia rentouttaa. 

Ottakaapa siis talteen yläpään täsmähoito-ohjeita, joilla voitte helpottaa myös alapään kireyksiä, jännitteitä tai jopa kipuja!

Purentalihaksiston rentoutus kylkimakuulla. Asetu kylkimakuulle, laita kasvojen alle blokki tai vastaava pieni tasainen koroke, ja sen päälle tennispallo. Liikuta päätä lempeästi puolelta toiselle sekä kokeile avata ja sulkea suuta – saatat tuntea aika mojovankin kireyden purentalihaksistossa. Älä tee kipua vastaan, vaan pehmennä tarpeen mukaan painetta.

Alaleuan rentoutus pöytää vasten. Asetu pöytää vasten istumaan, laita sormet nyrkkiin ja rystyset leuan alle. Nojaa rystysiin leuallasi ja tee pientä liikettä päällä löytäen erilaisia tuntemuksia. Voit jälleen jäädä “makeimpiin” kohtiin halutessasi ja hengähtää hetken.

Kallonpohjan rentoutus selinmakuulla. Laita kaksi tennispalloa sukan sisään ja asetu selinmakuulle (voit laittaa tennispallosukan myös tyynyn päälle). Vie lempeästi leukaa rintaan ja palauta, tunnustellen kallonpohjan tuntemuksia. Voit myös pysähtyä “makeimpiin” kohtiin ja hengittää niissä, kunnes tuntemus helpottaa.

Kotihoidon lisäksi ammattiliset hoitavat kireyksiä, ja onkin suositeltavaa hakeutua esimerkiksi osaavan fysioterapeutin tai osteopaatin vastaanotolle, mikäli kotihoito ei riitä tai tuntuu haastavalta toteuttaa. Esimerkiksi purentalihaksiston hoito tehdään usein suun kautta, jolloin vaikutus voi olla vielä suurempi.

 

“Kaikkein salaisimmat kysymyksesi ovat yleensä niitä kaikkein yleisimpiä.”

                Sara & Sonja

#pelvicangels #purentalihaksisto #kallonpohja #alaleuka #rentoutus #rentopurenta #lantionpohja #lantionpohjankipu #ylijännitys #omahoito #kokeilekotona

Like
3

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *