Vinkkejä koronakaaokseen

Maailmalla pandemian aiheuttanut COVID-19 eli tutummin koronavirus vaikuttaa meidän kaikkien elämään enemmän tai vähemmän. Uutisoinnilta ei voi välttyä, ja jokainen tuntee jonkun riskiryhmään kuuluvan, mikäli ei itse ole sitä. Aihe voi aiheuttaa hyvinkin erilaisia huolia ja ahdistuksia niin terveyden puolesta kuin taloudellisestikin, sekä esimerkiksi sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen liittyen. 

Nostamme hattua kaikille eturintamassa koronaa vastaan taisteleville sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, siivoojille, varhaiskasvatuksen työntekijöille sekä kauppojen ja apteekkien myyjille, jotka pitävät yhteiskuntaamme pyörimässä! 

Kokosimme muutamia vinkkejä koronakaaokseen, joista toivomme olevan teille hyötyä. 

  • Älä panikoi, mutta pese käsiä. Saippuapesu vaikuttaisi olevan tehokkaampaa koronavirukseen kuin pelkän käsidesin käyttö. Älä koske kasvoihin, ellet ole pessyt käsiä, ja pese käsiäsi riittävän kauan – laula vaikka mielessäsi (tai miksei ääneenkin!) Hämä-hämähäkin säkeistö. Ole hyvä kaupan päällisestä korvamadosta. 
  • Nyt ei tarvitse saada niin paljon aikaan ja hyödyntää karanteenia mihinkään – tilanne on kaikille yhtä arvaamaton ja hämmentävä, ja siihen reagoidaan eri tavoin. Jos sinua helpottaa konmarittaminen ja uuden kielen opiskelu niin toteuta juuri niitä asioita, mutta kenenkään ei tarvitse pystyä nyt ihmeellisyyksiin. Maaret Kallio vertasi korona-ajan muutoksia maratoniin; ”Tämä on enemmän maraton kuin pikajuoksu. Vitosen kohdalla ei kannata juosta täysillä, tai on viidentoista kilometrin kohdalla aivan näännyksissä. Mikäli mahdollista, kerää voimia ja lepää.” – ja tämä on loistava mielikuva. Nyt mennään hetki, päivä ja viikko kerrallaan – kukaan ei varmuudella tiedä, miltä näyttää kuukauden kuluttua. 
  • Liiku ulkona, mutta vältä turhia  väenpaljouksia. Onneksi metsää ja rantaviivaa riittää Suomessa! Pyri siihen, että piipahdat ulkona edes hetken päivittäin, ja sisällytät viikkoihisi myös pidempiä luontoretkiä, ne kun tutkitusti alentavat verenpainetta ja stressiä sekä parantavat vastustuskykyä. 
  • Hengitä. Ahdistavina hetkinä muistuta itseäsi vain hengittämisestä – juuri siten, kun tuntuu hyvältä. Erilaisia hengitysharjoituksia on vaikka ja minkälaisia, eikä kaikille sovi kaikki. Hengitys ja hetki kerrallaan. Olemme aiemmin kirjoittaneet hengityksen merkityksestä ja kahdesta tehokkaasta hengitysharjoituksesta täällä.
  • Alenna rimaa. Kaiken ei tarvitse olla hallinnassa juuri nyt, kun oikeastaan mikään ei ole. Anna itsellesi lupa tottua vallitsevaan tilanteeseen. 
  • Pidä huolta sosiaalisista kontakteista etäyhteyksien avulla. Ne eivät korvaa kasvokkain näkemistä, mutta ovat parempia kuin täysi etääntyminen! Soita mummille, ystävälle, kollegalle. Laita viestiä tai sopikaa yhteinen illanvietto kameroiden välityksellä.
  • Kaiken saa nykyään tilattua kotiin, niin ruuat kuin apteekeista myös reseptituotteet – hyödynnä näitä ja vältä koronaa!
  • Muista pienyrittäjiä, joiden palveluita et nyt käytä. Jos sinulla on vaikka vakiokampaaja, -hieroja tai -fysioterapeutti, voit kysyä mahdollisuutta ostaa lahjakorttia hänen palveluille. Näin pienyrittäjä saa tuloa nyt, kun rahat ovat ehkä tiukemmalla kuin koskaan ja tulevaisuus epävarmaa, ja sinä voit käyttää lahjakortin myöhemmin. 
  • Kirjoita päiväkirjaa. Jos et ole aiemmin kirjoittanut mitään, harkitse, aloittaisitko nyt. Voit käyttää puhelimen muistiota, perinteistä kynää ja paperia tai vaikka äänittää talteen omia ajatuksiasi (useimpien sovellusten muistioiden tallennus on mahdollista tehdä myös äänitteenä) – kunhan kirjaat itsellesi tätä poikkeuksellista aikaa ja ajatuksiasi. Voit kirjoittaa huolia, ja päättää, että märehdit huolissa kirjoitushetken ajan, jonka jälkeen päästät niistä arjessa irti. Kirjoita, mitä muutoksia tämä on tuonut sinun arkeen ja miten koet kaiken – tilanne on joka tapauksessa historiankirjoihin jäävää ja maailmaa muuttavaa, ja saatat olla parinkymmenen vuoden päästä hyvinkin iloinen siitä, että tallensit muistosi!
  • Pidä huolta fyysisestä kunnostasi, vaikka kuntosalit ja uimahallit ovatkin kiinni. Ulkoile ja jumppaa online-tunneilla, joita on ilahduttavissa määrin lisääntynyt tarjolle. Pidä liikuntarytmistä kiinni, vaikka tutut harrastukset eivät olisi nyt mahdollisia. 
  • Mikäli olet etätöissä kotona, nauti lisääntyneestä ajasta, jota sinulla ei kulu työmatkoihin. Juo aamukahvi rauhassa ja ja pyri pitämään rytmistä kiinni menemällä samoihin aikoihin nukkumaan ja myös heräämään samoihin aikoihin. Aamuisin kannattaa peseytyä ja pukeutua, vaikkei lähdekään työpaikalle, sillä tämä tutkitusti lisää työtehoa kotona.

Mitä hyväksi osoittautuneita vinkkejä teillä on koronakaaokseen? ♥

 

“Kaikkein salaisimmat kysymyksesi ovat yleensä niitä kaikkein yleisimpiä.”

Sara & Sonja

 

#pelvicangels #korona #kaaos #uusiarki #karanteeni #etätyöt #vinkkejä

Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *